MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH SPOSOBNOSTI OD ROĐENJA DO TREĆEG MESECA:
Socijalna i emocionalna komunikacija:
- komunikaciju izražava pokretima tela i izrazom lica
- prestaje da plače na glas majke
- imitira neke pokrete i izraze lica
- uživa u igri sa majkom i plače kada se igra završi
Vizuelna komunikacija
- sa pažnjom gleda u lice majke
- počinje razvoj koordinacije oko-ruka
Slušanje i izražavanje
-
- smeje se na prisustvo majčinog glasa
- okreće glavu ka izvoru zvuka
- produkuje glasove-samoglasnike
MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH SPOSOBNOSTI OD TREĆEG DO ŠESTOG MESECA:
Socijalna i emocionalna komunikacija:
- beba uživa u igri sa drugom osobom
- odgovara na izražavanje emocija drugih ljudi i vidno u tome uživa
Vizuelna komunikacija:
- sazrevaju sposobnosti uočavanja osoba udaljenih od bebe
- sposobna je da prati objekat koji se lagano kreće
Slušanje i izražavanje:
- okreće se ka osobi koja govori
- samostalno produkuje glasove i odgovara na glasove odrasle osobe ( vokalni tenis)
- preferira igračke koje proizvode zvuke ili neke druge efekte
- obraća pažnju na muziku
MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH SPOSOBNOSTI OD ŠESTOG DO DEVETOG MESECA:
Socijalna i emocionalna komunikacija:
- beba brblja sama ali mnogo više kada ima „sagovornika“
- može da zaplače kada joj se približi nedovoljno poznata osoba
Vizuelna komunikacija:
- pogledom prati pomeranje predmeta ili osobe u svim pravcima: desno-levo, gore-dole
Slušanje i izražavanje:
- beba je prešla sa gukanja na brbljanje
- tokom brbljanja menja intonaciju, melodiju i deluje kao da peva
- u brbljanju se pojavljuj mnogi glasovi. Samoglasnici: a, e, i, o, u: u kombinaciji sa suglasnicima: k, g, p, b, t, d, m, n….
- produkuje dugačke lance slogova
- upravlja pokretima usana i jezika
- pravi razne izraze lica
- počinje da se služi gestovima: pa-pa, taši-taši….
- počinje da razume jednostavne poruke i naloge-kontekstualnog karaktera
- počinje da reaguje na „NE“
MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH I GOVORNO – JEZIČKIH SPOSOBNOSTI KOD DECE OD 9. DO 12. MESECA:
Receptivni govor-razumevanje:
- usmerava pažnju na govor ljudi oko sebe ( razvija se govorna percepcija )
- razume reči koje označavaju bića ili predmete iz neposrednog detetovog okruženja
- ispunjava jednostavne zahteve
- uživa u zajedničkim igrama
Ekspresivni govor- izražavanje:
- ovladava gestom i gestovnom komunikacijom
- oponaša neke aktivnosti ( kašljanje, smejanje, coktanje )
- brblja – brbljanje koje podseća ( po formi ) na govor odraslih
- pojava prve reči
MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH I GOVORNO-JEZIČKIH SPOSOBNOSTI KOD DECE UZRASTA OD 12. DO 18. MESECA:
Receptivni govor – razumevanje
- razume i izvršava jednostavne naloge
- pokazuje interesovanje za veći broj predmeta, bića i aktivnosti, te upire prste u njih u želji da to neko imenuje
- uključuje se u pevanje i recitovanje pesmica
Ekspresivni govor – izražavanje
- izražava se pojedinačnim rečima
- rečnik broji već 30-50 reči
- koristi jednu reč- koja nosi značenje cele rečenice
- skraćuje reči ( slogovi )
- pred kraj ovog perioda razvija se inicijalna rečenica ( najčešće reč/gest, a kod neke dece i cela rečenica od dve reči)
MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH I GOVORNO-JEZIČKIH SPOSOBNOSTI OD 18.DO 24. MESECA:
Receptivni govor – razumevanje:
- pokazuje, čak i imenuje glavne delove tela
- razume i izvršava dva zadatka data skupa ( dvostepeni nalog )
- uživa da sluša priče
Ekspresivni govor – izražavanje:
- mnogo više koristi reči, nego gest i brbljanje
- proširuje rečnik i on sada broji oko 70-150 reči, pa i više
- upotreba prve prave rečenice – kombinuje imenicu i glagol
- koristi pitanja i to sa dobrom intonacijom
- govor je agramatičan
- sa 24 meseca dete vodi dijalog sa odraslim osobama
- govor je razumljiv za užu socijalnu sredinu
MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH I GOVORNO-JEZIČKIH SPOSOBNOSTI OD 24. DO 36. MESECA:
Receptivni govor –razumevanje
- razume i verbalno odgovara na postavljena pitanja
- razume značenje: sve i ništa
- razume većinu onoga što mu se kaže
- razume priče koje mu se čitaju i aktivno se uključuje u čitanje
- razume: KO, KOLIKO, ČIJE. ZAŠTO
- receptivni rečnik broji 500-1000 reči, pa i više
Ekspresivni govor – izražavanje
- svoje potrebe izražava verbalno
- daje komentare – verbalno
- ima verbalnu inicijativu
- lako uči kratke pesmice
- verbalizuje potrebe da ide u toalet
- svoju radoznalost ispoljava i postavljanjem mnoštva pitanja
- ekspresivni rečnik broji 250-500 reči, pa i više
- menja intonaciju dok govori ( adekvatno )
- govor je i dalje agramatičan, mada ne u toj meri kao pre
- koristi: prošlo vreme, lične zamenice, neke predloge, rod, množinu, odričan oblik, pomoćne glagole
- govor je razumljiv za širu socijalnu sredinu
- postavlja jednostavna pitanja KO,ŠTA,GDE
MILJOKAZI RAZVOJA GOVORNO – JEZIČKIH SPOSOBNOSTI OD 3. DO 4. GODINE:
Receptivni govor – razumevanje:
- razume funkciju predmeta
- izvršava zadatak koji uključuje dve radnje ( npr.“idi u sobu i nađi voz „)
- odgovara na pitanja „Ko“, „Šta“, „Gde“,“Zašto“
- sa četiri godine prepoznaje osnovne boje
- sluša priče oko 10-15 minuta
- ima svest o prošlom i budućem vremenu
Ekspresivni govor- izražavanje
- koristi rečenicu od 3-5 reči
- postavlja pitanja: kada?, zašto?
- zna svoje ime, pol i godine
- uključuje se u duži dijalog
- uzima ulogu druge osobe u igrama „kobajagi“
- traži dozvolu za nešto što želi
- koristi jezik da ispolji emociju
- ukoliko ga sagovornik ne razume, trudi se da pojasni ono što je već rekao
MILJOKAZI RAZVOJA GOVORNO-JEZIČKIH SPOSOBNOSTI OD 4-5 GODINA:
- prepoznajei imenuje tri osnovne boje
- odgovara na pitanja u vezi funkcije predmeta
- može da redom broji do 5, pa čak i do 10
- rečenica koju izgovara sadrži 4 do 8 reči
- odgovara na dvostepena pitanja
- postavlja pitanja u vezi značenja reči
- uživa u rimama i ritmovima
- izgovara suglasnike sa 90% tačnosti
- može da razgovara o događajima u školi, parku ili kući
- sluša duže priče i odgovara na kratka pitanja u vezi njih
MILJOKAZI RAZVOJA GOVORNO-JEZIČKIH SPOSOBNOSTI OD 5-6 GODINA:
- izvršava trostepene naloge
- imenuje 6 osnovnih boja
- imenuje tri osnovna oblika ( krug, kvadrat i trougao )
- postavlja pitanje „kako“
- pravilno koristi prošlo i buduće vreme
- koristi komparacije
- broji redom do 10, pa čak i do 20
- kontinuirano proširuje rečnik
- koristi gramatički korektne rečenice
- dužina rečenice je 4-6 reči
- na adekvatan način se priključuje pričanju priče
- peva cele pesme i recituje cele recitacije
- lako ostvaruje komunikaciju sa odraslima
- sve glasove izgovara adekvatno
MILJOKAZI 6 -7 GODINA:
- dužina rečenice koju koristi je oko 6 -8 reči
- adekvatno prepričava događaje ili priče
- broji u nizu do 30 i više
- vlada konceptom rednih brojeva
- vlada pojmom broja
- poznaje slova, brojeve
- služi se novcem
- može da osmisli priču
- vlada i verbalizuje pojmom desno-levo
- imenuje sve, pa i najsitnije delove tela
- može da raščlani reč na elemente ( glasove)
- može da sintetiše elemente ( glasove ) u reč
- imenuje godišnja doba u tačnom redosledu
- imenuje dane u nedelji u tačnom redosledu
- govor je semantički i sintaksički usavršen
- ovo je period kada su predčitačke i predpisačke veštine zrele za usvajanje pisanog jezika ( čitanja i pisanja)
No Comments Found