Naše teme

Miljokazi razvoja

MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH SPOSOBNOSTI OD ROĐENJA DO TREĆEG MESECA:

Socijalna i emocionalna komunikacija:

  • komunikaciju izražava pokretima tela i izrazom lica
  • prestaje da plače na glas majke
  • imitira neke pokrete i izraze lica
  • uživa u igri sa majkom i plače kada se igra završi

Vizuelna komunikacija

  • sa pažnjom gleda u lice majke
  • počinje razvoj koordinacije oko-ruka

Slušanje i izražavanje

    • smeje se na prisustvo majčinog glasa
    • okreće glavu ka izvoru zvuka
    • produkuje glasove-samoglasnike

MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH SPOSOBNOSTI OD TREĆEG DO ŠESTOG MESECA:

Socijalna i emocionalna komunikacija:

  • beba uživa u igri sa drugom osobom
  • odgovara na izražavanje emocija drugih ljudi i vidno u tome uživa

Vizuelna komunikacija:

  • sazrevaju sposobnosti uočavanja osoba udaljenih od bebe
  • sposobna je da prati objekat koji se lagano kreće

Slušanje i izražavanje:

  • okreće se ka osobi koja govori
  • samostalno produkuje glasove i odgovara na glasove odrasle osobe ( vokalni tenis)
  • preferira igračke koje proizvode zvuke ili neke druge efekte
  • obraća pažnju na muziku

MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH SPOSOBNOSTI OD ŠESTOG DO DEVETOG MESECA:

Socijalna i emocionalna komunikacija:

  • beba brblja sama ali mnogo više kada ima „sagovornika“
  • može da zaplače kada joj se približi nedovoljno poznata osoba

Vizuelna komunikacija:

  • pogledom prati pomeranje predmeta ili osobe u svim pravcima: desno-levo, gore-dole

Slušanje i izražavanje:

  • beba je prešla sa gukanja na brbljanje
  • tokom brbljanja menja intonaciju, melodiju i deluje kao da peva
  • u brbljanju se pojavljuj mnogi glasovi. Samoglasnici: a, e, i, o, u: u kombinaciji sa suglasnicima: k, g, p, b, t, d, m, n….
  • produkuje dugačke lance slogova
  • upravlja pokretima usana i jezika
  • pravi razne izraze lica
  • počinje da se služi gestovima: pa-pa, taši-taši….
  • počinje da razume jednostavne poruke i naloge-kontekstualnog karaktera
  • počinje da reaguje na „NE“

MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH I GOVORNO – JEZIČKIH SPOSOBNOSTI KOD DECE OD 9. DO 12. MESECA:

Receptivni govor-razumevanje:

  • usmerava pažnju na govor ljudi oko sebe ( razvija se govorna percepcija )
  • razume reči koje označavaju bića ili predmete iz neposrednog detetovog okruženja
  • ispunjava jednostavne zahteve
  • uživa u zajedničkim igrama

Ekspresivni govor- izražavanje:

  • ovladava gestom i gestovnom komunikacijom
  • oponaša neke aktivnosti ( kašljanje, smejanje, coktanje )
  • brblja – brbljanje koje podseća ( po formi ) na govor odraslih
  • pojava prve reči

MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH I GOVORNO-JEZIČKIH SPOSOBNOSTI KOD DECE UZRASTA OD 12. DO 18. MESECA:

Receptivni govor – razumevanje

  • razume i izvršava jednostavne naloge
  • pokazuje interesovanje za veći broj predmeta, bića i aktivnosti, te upire prste u njih u želji da to neko imenuje
  • uključuje se u pevanje i recitovanje pesmica

Ekspresivni govor – izražavanje

  • izražava se pojedinačnim rečima
  • rečnik broji već 30-50 reči
  • koristi jednu reč- koja nosi značenje cele rečenice
  • skraćuje reči ( slogovi )
  • pred kraj ovog perioda razvija se inicijalna rečenica ( najčešće reč/gest, a kod neke dece i cela rečenica od dve reči)

MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH I GOVORNO-JEZIČKIH SPOSOBNOSTI OD 18.DO 24. MESECA:

Receptivni govor – razumevanje:

  • pokazuje, čak i imenuje glavne delove tela
  • razume i izvršava dva zadatka data skupa ( dvostepeni nalog )
  • uživa da sluša priče

Ekspresivni govor – izražavanje:

  • mnogo više koristi reči, nego gest i brbljanje
  • proširuje rečnik i on sada broji oko 70-150 reči, pa i više
  • upotreba prve prave rečenice – kombinuje imenicu i glagol
  • koristi pitanja i to sa dobrom intonacijom
  • govor je agramatičan
  • sa 24 meseca dete vodi dijalog sa odraslim osobama
  • govor je razumljiv za užu socijalnu sredinu

MILJOKAZI RAZVOJA KOMUNIKATIVNIH I GOVORNO-JEZIČKIH SPOSOBNOSTI OD 24. DO 36. MESECA:

Receptivni govor –razumevanje

  • razume i verbalno odgovara na postavljena pitanja
  • razume značenje: sve i ništa
  • razume većinu onoga što mu se kaže
  • razume priče koje mu se čitaju i aktivno se uključuje u čitanje
  • razume: KO, KOLIKO, ČIJE. ZAŠTO
  • receptivni rečnik broji 500-1000 reči, pa i više

Ekspresivni govor – izražavanje

  • svoje potrebe izražava verbalno
  • daje komentare – verbalno
  • ima verbalnu inicijativu
  • lako uči kratke pesmice
  • verbalizuje potrebe da ide u toalet
  • svoju radoznalost ispoljava i postavljanjem mnoštva pitanja
  • ekspresivni rečnik broji 250-500 reči, pa i više
  • menja intonaciju dok govori ( adekvatno )
  • govor je i dalje agramatičan, mada ne u toj meri kao pre
  • koristi: prošlo vreme, lične zamenice, neke predloge, rod, množinu, odričan oblik, pomoćne glagole
  • govor je razumljiv za širu socijalnu sredinu
  • postavlja jednostavna pitanja KO,ŠTA,GDE

MILJOKAZI RAZVOJA GOVORNO – JEZIČKIH SPOSOBNOSTI OD 3. DO 4. GODINE:

Receptivni govor – razumevanje:

  • razume funkciju predmeta
  • izvršava zadatak koji uključuje dve radnje ( npr.“idi u sobu i nađi voz „)
  • odgovara na pitanja „Ko“, „Šta“, „Gde“,“Zašto“
  • sa četiri godine prepoznaje osnovne boje
  • sluša priče oko 10-15 minuta
  • ima svest o prošlom i budućem vremenu

Ekspresivni govor- izražavanje

  • koristi rečenicu od 3-5 reči
  • postavlja pitanja: kada?, zašto?
  • zna svoje ime, pol i godine
  • uključuje se u duži dijalog
  • uzima ulogu druge osobe u igrama „kobajagi“
  • traži dozvolu za nešto što želi
  • koristi jezik da ispolji emociju
  • ukoliko ga sagovornik ne razume, trudi se da pojasni ono što je već rekao

MILJOKAZI RAZVOJA GOVORNO-JEZIČKIH SPOSOBNOSTI OD 4-5 GODINA:

  • prepoznajei imenuje tri osnovne boje
  • odgovara na pitanja u vezi funkcije predmeta
  • može da redom broji do 5, pa čak i do 10
  • rečenica koju izgovara sadrži 4 do 8 reči
  • odgovara na dvostepena pitanja
  • postavlja pitanja u vezi značenja reči
  • uživa u rimama i ritmovima
  • izgovara suglasnike sa 90% tačnosti
  • može da razgovara o događajima u školi, parku ili kući
  • sluša duže priče i odgovara na kratka pitanja u vezi njih

MILJOKAZI RAZVOJA GOVORNO-JEZIČKIH SPOSOBNOSTI OD 5-6 GODINA:

  • izvršava trostepene naloge
  • imenuje 6 osnovnih boja
  • imenuje tri osnovna oblika ( krug, kvadrat i trougao )
  • postavlja pitanje „kako“
  • pravilno koristi prošlo i buduće vreme
  • koristi komparacije
  • broji redom do 10, pa čak i do 20
  • kontinuirano proširuje rečnik
  • koristi gramatički korektne rečenice
  • dužina rečenice je 4-6 reči
  • na adekvatan način se priključuje pričanju priče
  • peva cele pesme i recituje cele recitacije
  • lako ostvaruje komunikaciju sa odraslima
  • sve glasove izgovara adekvatno

MILJOKAZI 6 -7 GODINA:

  • dužina rečenice koju koristi je oko 6 -8 reči
  • adekvatno prepričava događaje ili priče
  • broji u nizu do 30 i više
  • vlada konceptom rednih brojeva
  • vlada pojmom broja
  • poznaje slova, brojeve
  • služi se novcem
  • može da osmisli priču
  • vlada i verbalizuje pojmom desno-levo
  • imenuje sve, pa i najsitnije delove tela
  • može da raščlani reč na elemente ( glasove)
  • može da sintetiše elemente ( glasove ) u reč
  • imenuje godišnja doba u tačnom redosledu
  • imenuje dane u nedelji u tačnom redosledu
  • govor je semantički i sintaksički usavršen
  • ovo je period kada su predčitačke i predpisačke veštine zrele za usvajanje pisanog jezika ( čitanja i pisanja)

No Comments Found

Leave a Reply